01.09.2010

ord for onsdag

La meg få introdusere bloggens første faste spalte - ord for onsdag! Her vil det dukke opp ord som får meg 
til å smile, det være seg enkeltord, sitater, sangtekster eller "dype ting om livet og kjærligheten og sånn". 
Jeg starter balletten med et fantastisk ord jeg nettopp har lært:

Mamihlapinatapai

(subst.)
Et blikk mellom to personer som begge håper at den andre vil ta initiativ til noe de begge ønsker, 
men som ingen av dem vil starte
(foto: Rodney Smith)

Mamihlapinatapai er ansett for å være verdens mest konsise ord og et av de vanskeligste å oversette.
Det stammer fra Yaghan (språk og indianerstamme) på Ildlandet ved sørspissen av Sør-Amerika.

Når jeg sier at jeg har lært ordet, er det å ta litt hardt i. Jeg har først og fremst lært at det finnes (eller fantes, for å være helt presis). Å huske hvordan det skrives er vanskelig, å uttale det tilnærmet umulig...

1 kommentar:

  1. For et nyyydelig ord!!!!

    Trur ikkje eg komme te å huska selve ordet, men jammen den fiiine betydningen :o)
    *sukk*

    Glede meg te fortsettelsen av onsdagens ord.

    SvarSlett