14.05.2011

Siste gammelt nytt

De siste helgene har jeg vært innom ikke mindre enn fire loppemarkeder, med varierende utbytte. Men et par godbiter ble det :)
     
   
I tillegg til en stabel romaner, sikret jeg meg en kul vase, Samvirkelagets kaffeboks, lesebok for folkeskolen fra 1920 (med "Regler for utdeling av frit skolemateriel i Akers folkeskole" trykt i permen) og et par dekorative Hvem-Hva-Hvor. Det er første gang jeg har kjøpt bøker utelukkende pga fargen på coveret! Og sist, men ikke minst: en tallerkenhylle! Den er litt kjip nå, men regner med at et par strøk hvitmaling vil gjøre susen. Gleder meg til å få den opp! 


Lesebøkene i barneskolen var noe ganske annet for 90 år siden enn i dag! Ser for meg dagens 10-12-åringer forsøke seg på disse tekstene...
    
Utdrag fra reglene: "Hvert barn faas utlevert et eksemplar av de av skolestyret indførte lærebøker forsaavidt det ikke selv eller ældre søskende har boken fra før."
    
"Flytter et barn til en anden skolekommune før bøkerne er utlæst, blir samtlige bøker at levere tilbake."
    


Helt i tråd med mattelærerens humor!


         
Fin-fint!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar